Redan under vårt första år här på gården så presenterade Alvar oss för den behagliga danskan Folva som sedan dess varit en centralfigur vid de flesta av våra middagsbjudningar. Alltid uppskattad så har vi ingen anledning eller tanke på att släppa henne, men genom kontakter med föreningen Närjord har vi i dagarna också blivit introducerade för Solist från Tyskland som vi bestämde oss för att lära känna bättre. Så häromdagen gjorde Solist entré här på gården och som vi sedan dess ägnat mycket tid och uppmärksamhet åt. Det har varit trevligt men det tog längre tid än vi förväntade oss… i motsats till vad namnet antydde så kom han nämligen inte ensam och att bara ta alla i hand, vilket förstås kändes helt fel i dessa tider, och hjälpa dem med flytten in i provisoriskt boende tog flera dagar. Det låter kanske inte så värst gästvänligt att då bunta ihop dem i nätförstärkta säckar som knöts igen, men redan om några dagar ska de få chansen till ett eget litet bo och där kunna rota sig ordentligt på Ranbo. Det verkar vara ett stabilt släkte och när de väl fått ner fötterna i myllan så hoppas vi att de ska stå emot alla eventuella ”barnsjukdomar”, nematoder, skorv och mögel.

På sin meritlista kan Solist stoltsera med utmärkelsen Årets bästa 2013 bland fritidsodlare och har genom den trivsamma karaktären, goda smaken och sin släta uppsyn också blivit många restaurangers favorit. Det är dessutom inte bara en sommarflört utan han visar upp samma stilfulla uppträdande närhelst man bjuder in honom under hösten eller till och med när man bryskt väcker upp honom från hans vintervila.
Så om 8 veckor ser vi fram emot att få träffa ättlingarna till de Solister vi snart kommer sätta på vidare utbildning vilket vi räknar med kommer att bära god frukt. Då kommer chansen ges till för många fler att stifta bekantskap med denna goding.
Hela ensemblen med 21 500 solister kommer nämligen om de följer skolboken resultera i närmare en kvarts miljon smutsiga solo-framträdanden om några månader. Med lite vatten kan de dock snabbt putsas upp och med stolthet placeras framför de finaste middagsgästerna… ofta. Med sitt namn lever Solist upp till forskarnas rekommendationer om att man bara bör avnjuta maximalt en Solist (eller motsvarande) per dag. Det innebär i så fall att sammankomsten här på gården i bästa fall resulterar i att hälften av Mo sockens befolkning kommer att kunna njuta av sin egen Solist härifrån, varje dag under ett helt år. Då är vi på god väg mot både ökad självförsörjning, bättre hälsa och bättre miljö – snyggt framträdande av Solisten.

