Kombinationen av köksträdgården tillsammans med ängsblomsodlingen är perfekt om man inte vill gå sysslolös… det ena projektet kan vila en period på några veckor då fokus kan ägnas åt det andra och tvärtom.
På försommaren, just som alla grönsaksplantor och fröer kommit i jorden så var det lagom att vandra över till ängsblomsodlingen för att skörda fröer från de första ängsplantorna som blommat ut och påbörja arbetet med att ersätta dem som farit illa och fylla ut tomma ytor. Den ena ängsblomssorten efter den andra blommade så ut och skördearbetet av fröer kunde under en period liksom fortgå kontinuerligt under några veckor.
Lagom till detta var gjort fanns det all anledning att vandra tillbaka till köksträdgården för att under en period ta tag i ogräset… för att en tid senare få ”släppa taget” och flytta blicken och händerna till skörden av de sent blommande ängsplantornas fröställningar.
Nu har pendeln börjat svänga tillbaka och vi ser fram emot att fokusera på skördandet i köksträdgården. Frågan är dock om vi inte i år just nu längtar lite till att hösten och vintern kommer så att pendeln kan stanna, men från denna översiktsbild så inser man att vi har ett ganska långt pendelslag kvar innan allt i grönsakslandet hamnat i vinterförråd.Men fortsätter det bli sådana här kvällar så kan pendeln gott få stanna i skördeläge ett bra tag till.

