Frukosten är klar… lagom till våren!

Räkneövningarna dessa dagar, då skördetiden för många olika bär inletts, handlar framför allt om hur många liter bär som behöver plockas och lagras för att garantera att kommande årets grötfrukostar förgylls både färg-och smakmässigt.

Senaste året misskalkylerade vi rejält, vi räknade alltför snålt med 0,5 dl bär/frukt per grötportion vilket innebar att de populära blåbären som tog vid efter höstäpplena var slut redan vid årsskiftet. Därefter följde – i fallande popularitetsordning enligt ”vissa” kinkiga små – perioder av rårörda lingon, vattlingon, innan de gula, och sen de röda och till sist de svarta vinbären plockades fram ur frysen. Framåt juni gapade frysen tom och de torkade äppelringarna fick göra entré och räckte med nöd och näppe fram tills årets jordgubbssäsong då cirkeln kunde slutas.

Snart kommer räkneövningarna flytta fokus från bär till grönsaker som också ska lagras och utgöra grunden för kommande årets mat. Medan våra förfäder säkert hade stenkoll på hur mycket potatis som källaren måste fyllas med så famlar vi fortfarande omkring även om det nuförtiden finns viss hjälp att få i beräkningarna. Både Livsmedelsverket och Centrum för tillämpad näringslära har nämligen tagit fram tabeller med näringsrekommendationer när det gäller grönsaker för personer i olika åldrar och kön. Utifrån den sistnämndas uppgifter kan man i rapporten ”Självförsörjande ekologisk odling av grönsaker på friland” ta del av beräkningar som visar att en självförsörjande tvåbarnsfamilj som äter blandkost under ett år behöver fylla sitt förråd med 332 kg potatis, 78 kg morötter, 19 kg kålrötter 45 kg vitkål, 45 kg lök m.m..

Spännande listor, men någon uråldrig överlevnadsgen har en tendens att mitt uppe i, och trots alla, tydliga beräkningar ploppa upp och det blir lätt ”dubbelt upp” som får råda – för säkerhets… och gästernas skull.